fbpx
Back To Top

Coronacrisis in België en de opportuniteiten voor bedrijven

Coronacrisis in België en de opportuniteiten voor bedrijven.

Begin februari werd de eerste besmetting van het Coronavirus in België vastgesteld. Midden maart werden door de overheid strenge regels opgelegd: alle horecazaken moesten sluiten, scholen blijven open, maar enkel voor de opvang van kinderen van ouders die in de zorg of andere essentiële bedrijfstakken werken. Andere bedrijven mogen open blijven maar moeten de regels van social distancing respecteren. We werken met z’n allen veel meer van thuis, en dat brengt zowel uitdagingen als opportuniteiten mee voor bedrijven. 

Intussen is de eerste week van de zachte lockdown voorbij en kunnen we voorzichtig een balans opmaken. Welke uitdagingen en opportuniteiten zijn er voor bedrijven? 

De uitdagingen voor bedrijven

 

Optimaal thuiswerken

Plots moet heel het team zo veel mogelijk van thuis werken. Om de continuïteit van de werkzaamheden te garanderen, moeten er misschien wel nieuwe processen in sneltempo uitgedacht worden. Hoe zit het bijvoorbeeld met werkdocumenten? Staan die al in een Cloudomgeving waar het volledige team toegang toe heeft?

En wat met teammeetings en werkvergaderingen? Daar bestaan gelukkig een heleboel tools voor die dat mogelijk maken: Zoom, Skype, Google Hangouts zijn daar enkele voorbeelden van.

Is het team voldoende voorzien van hardware die nodig is om het werk uit te oefenen? Zo is voor velen een tweede scherm onmisbaar, maar heeft niet iedereen de mogelijkheid om dat thuis op te stellen.

 

Kinderen die ook thuis zijn

De grootste uitdaging van het thuiswerken in deze periode is misschien niet de infrastructuur, maar wel het feit dat veel kinderen ook gewoon thuis zijn. De kinderen zijn niet alleen ‘gewoon’ thuis, ze hebben nog een heleboel huiswerk meegekregen om geen al te grote achterstand op te lopen. Zo worden werknemers gebombardeerd tot juffen en meesters, die dat allemaal gedaan moeten krijgen terwijl ze ook moeten werken.

Koppels zoeken naar schema’s die werkbaar zijn: werken voor de kinderen wakker zijn en nadat ze zijn gaan slapen, een beurtrol afspreken,… Als bedrijf kan het een uitdaging zijn om hiermee om te gaan. Zijn er mogelijkheden voor het team om buiten de klassieke 9-to-5 te werken? Dan is het misschien het ideale moment om dat uit te proberen.

 

De opportuniteiten voor bedrijven

Zoals elke crisis brengt ook de Coronacrisis niet alleen uitdagingen met zich mee. Voor bedrijven zijn er ook heel wat opportuniteiten die bovenkomen.

 

Ontwikkeling van nieuwe producten en diensten

Voor bedrijven is dit een mooie periode om het aanbod eens grondig te herbekijken. Misschien zijn er bepaalde diensten die een online vertaling kunnen krijgen? Of zijn er bepaalde producten die – al dan niet tijdelijk – online verkocht kunnen worden? Zo bieden veel horecazaken nu take-away en delivery-opties aan terwijl ze dat voor de crisis niet deden. En hoewel dat nu soms uit noodzaak om te overleven voortkomt, kan het goed zijn dat deze manier van werken ook na de crisis kan blijven bestaan. En zo wordt er een extra bron van inkomsten gecreëerd.

 

Inzetten op online zichtbaarheid

Nu we met z’n allen veel meer thuis zitten met als enige afleiding een wandeling, brengen we veel meer tijd door op social media. Voor bedrijven de uitgelezen kans om meer in de schijnwerpers te staan! Wees aanwezig waar je doelgroep aanwezig is. Maar doe dat wel onderbouwd met een achterliggende strategie, losse flodders zijn nooit een goed idee. En nu veel meer bedrijven zich online zichtbaar maken, gaan losse flodders helemaal verloren in de massa.

 

Digital Donkey als communicatiepartner van bedrijven

Bedrijven die bepaalde uitdagingen hebben als gevolg van de Coronacrisis, zijn bij Digital Donkey aan het juiste adres voor ondersteuning op maat. Of het nu gaat over het samenbrengen van de bedrijfsdocumenten op een online schijf, het creëren van een webshop of het zorgen voor online visibiliteit, Digital Donkey is op alle vlakken de communicatiepartner van bedrijven.

Waar heb jij nu nood aan? Laat het ons weten in een mail naar stijn@digitaldonkey.be en we bekijken graag waar we kunnen ondersteunen!